Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van jasper oudt - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van jasper oudt - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Door: Jasper oudt

Blijf op de hoogte en volg jasper

26 Juli 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Mijn laatste verslag, ik zit momenteel in Auckland en heb nog paar dagen Hong Kong te gaan en dan zit er een heel jaar op en wat was dat gaaf! Nieuw zeeland is super mooi overal waar je komt is alles groen iedereen geniet van het buitenleven hier. Ik begon op het snorder eiland bij de hanua falls een klein gebied net buiten Auckland om daar even te ontdekken wat de camper allemaal had en k on daar begon het al met prachtige uitzichten en de mooiste routes om te rijden en de eerste overnachting was op een parkeerplaats verstopt achter een kayak vereniging daarvandaan ben ik door gereden richting de coromendal range en vanaf daar ben ik naar het kustplaatsje port jackson gereden dat is 2 boerderijen en een camping en je moet ongeveer 30 km over een half gaar zandweggetje rijden maar dan heb je ook een prachtige plek om te wandelen. Vanaf daar ben ik via de kust richting het zuiden gereden naar roturua een vulkanisch dorp met geisers het hele dorp ruikt naar rotte eieren door de geisers maar het is wel een van de mooiste plekken die ik gezien heb. Daarvandaan ben ik naar matamata gereden ook wel bekend als hobbiton het hobbit dorp uit lord of the rings, dit was wel indrukwekkend om te zien alles is zoals de film alleen de huizen zijn alleen de deuren en gevels de binnen kant is opgenomen in een studio maar uiteindelijk afsluiten met biertje in de green dragon was wel leuk. Daarvandaan ben ik naar trangariro gereden om de trangariro alphine crossing te doen dit is de populairste wandelroute in nieuw zeeland afstand is bijna 20 km en duurt ongeveer 6 tot 9 uur ligt aan het weer en de persoon de eerste 8 km klim je naar bijna 1900 m hoogte dan loop je over de vulkanen het zijn er vier en de laatste uitbarsting was in 2012 en die rookt nogsteeds. Ik kon hem alleen niet lopen toen ik er de eerste keer was vanwege het weer het heeft geregend voor 2 weken aaneengesloten daardoor wordt de route afgesloten ik heb hem 6 weken later alsnog kunnen lopen moest wel gids mee vanwege ijs en sneeuw maar het was echt super om te zien en zeker waard om keer heen te gaan zomers loopt er ongeveer 2000 man overheen per dag in winter misschien 100 dat scheelt een behoorlijk beetje. Vanaf daar ben ik mijn weg naar zuiden gaan vervolgen om naar zuider eiland te gaan begon ik op abel tasman ontdekt door de Nederlander abel tasman uit het altijd tropische lutjesgast Groningen. De omgeving was hier ook prachtig en ook mooi kunnen wandelen hier moest je alleen rekening houden met eb en vloed het water stond tijdje laag dan kan je meren oversteken alleen je moet optijd weer terug anders heb je wel een probleem om weer terug te komen. Vanaf abel tasman ben ik naar het zuiden vertrokken via de westkust richting de glaciers hierlangs ook veel wandeling gedaan en en de mooiste routes gereden eenmaal aan gekomen bij franz joseph gacier kom je erachter hoe die verdwijnt rond 1700 was die glacier bijna 4 km langer en honderden meters breder en hoger er is natuurlijk stukje natuur waardoor het verdwijnt maar laatste 100 jaar heeft het 4x meer ijs ingeleverd als wat het in een normaal tempo deed het is nu een heel zielig stukje ijs om te zien en ik vrees dat het snel verdwenen is. Daarna ging ik naar de volgende glacier alleen toen begon de ellende mijn telefoon ging stuk weet nogsteeds niet hoe maargoed ik denk ik zal hem maar laten maken alleen toen kwam ik erachter dat de enige optie was christchurch of queenstown, christchurch was het dichtste bij al was dat nog 500 km rijden dus ben ik die kant maar opgegaan eenmaal daar kom je erachter dat een nieuwe telefoon net zoveel kost als laten repareren. Maar het is opgelost alleen gelukkig viel toen de gordijnen uit mijn camper dus ik kon langs de verhuurder in christchurch om het te laten maken ik had ook een deur die niet goed werkte maar daar konden ze niet iets aan doen dus dat is zo gebleven. Maar nu ik toch in christchurch was erg indrukwekkend ze zijn nogsteeds aan het werk om de schade van 5 jaar geleden te herstellen de beroemde kerk staat er nogsteeds bij als 5 jaar geleden alleen nu is er een frame tegen aan gezet om de boel op zijn plek te houden winkels zijn in een systeem van containers geplaatst om de winkels wel draaiende te houden ondertussen wordt er naast wel gebouwd aan een nieuw winkelcentrum. Vanaf christchurch ben ik via de kust richting duniden gereden om daar rond te kijken het is een best mooi centrum en ze hebben een mooi oud station en mooie gebouwen in het centrum en gelukkig kreeg ik hier een parkeerbon cadeau want ik was 10 minuten te laat maargoed ,vanaf daar ben ik naar baldwin street gereden dat is de steilste straat ter wereld ik wou er op gaan lopen maar ze waren net begonnen met een bus chinees los te laten dus ik ben maar snel naar boven gereden al had de auto er moeiete mee om boven te komen het is en uitzicht was gaaf maar de straat is echt heel steil daarna ben ik duniden weer uit gegaan en ben ik richting Balclutha gereden om te gaan kijken waar marleen stage heeft gelopen dat was erg leuk en gezellig leuke mensen en mooie plek voor een boerderij en uiteindelijk kon ik zelf nog even aan het werk even helpen met sloot leeg baggeren. Vanaf daar ben ik de coastal track gaan rijden richting invercargill die route was heel gaaf en ook erg mooi ik heb nog geprobeerd pinguins te spotten maar helaas niet gelukt eenmaal aangekomen in invercargill was het echt takke weer maar had een museum gevonden met de grootste t ford collectie ter wereld was leuk om te zien en even keer iets anders vanaf invercargill ben ik begonnen met mijn reis terug richt noord via queenstown en wannaka queenstown is een mooie plek om veel geld uit te geven maar meer ook eigenlijk niet. Vanaf daar richting lake wanaka gereden dat was een prachtige tocht tussen de besneeuwde bergen en dan uiteindelijk kom je in een heel mooi rustig dorpje waar je veel uitzichten heb een veel wandelingen ik ben Mount iron op gegaan vanaf daar heb je goed uitzicht op het meer en de dorpjes er omheen. Vanaf daar ben ik weer teruggereden richting fox glacier waar mijn telefoon stuk ging vanaf daar ben ik via arthurspass richting hammer springs gereden hier ook weer dorpje met geisers en warmwater bronnen. Via daar ben ik terug gegaan richting de boot om weer naar het noorder eiland te gaan in wellington aangekomen ben ik langs scouting hoofdkantoor van nieuw zeeland gegaan om wat adressen te regelen om langs te kunnen gaan de zelfde dag nog kon ik scouting blooklyn opzoeken in wellington was erg leuk en daar ook geleerd te doen bij een aardbeving ze hadden een hele lichte schok alleen iedreen dook weg en ging op de grond zitten maar dat was wel grappig om keer mee te maken het stelde niks voor zeggen ze maar het kan altijd erger worden ze hebben gemiddeld 2 aardbevingen per maand in wellington. Vanaf wellington ben ik naar foxton gereden daar stond de enige Nederlandse windmolen van het land en daar was een winkeltje die nederlands eten verkocht als hagelslag en erwtensoep. Dat was toch wel weer keer lekker. Vanaf foxton ben ik naar palmerston north gereden en ook daar weer scouts opgezocht om mijn laatste naambandje te ruilen voor een aantal badges dat was ook weer erg gezellig deze groep hete de hokowhitu scouts. Vanaf daar ben ik naar gisborne gereden om via de oostkust rond te rijden tot aan tauranga. En hier ging ik op skype met mijn eigen welpen in Nederland die op kamp waren en als thema de wereld rond hadden dus dat kwam wel mooi uit en was erg leuk om te doen. Vanaf tauranga ben ik nog een keer naar roturua gegaan om nog wat wandelingen te doen het blijft nogsteeds vies ruiken in het dorp maar de omgeving was prachtig vanaf daar ben ik naar trangariro gegaan en ik kon nu wel de crossing doen vanaf daar ben ik richting auckland gereden en uiteindelijk noordelijk van auckand afgesproken met isabel op een camping was erg gezellig een soort familie weekend met 3 mensen na dat weekend is zij weer terug richting auckland gegaan en ben ik naar het meeste noordelijke plaatsje van nieuw zeeland gereden naar cape reinga hier komen die pacific ocean en tasman zee bij elkaar dat was wel leuk om te zien dat de golven uit twee richtingen komen en je daadwerkelijk kunt zien waar de twee zeeën elkaar treffen. Ik had nu nog 2 dagen over voor ik de camper terug moet brengen dus ik ben naar camping dicht bij auckland gereden nog een keer alles wassen camper schoonmaken en opruimen. Ik heb heel erg genoten van nieuw zeeland het land is prachtig en overal waar je komt is alles groen prachtige uitzichten en vriendelijke mensen. Nog een paar dagen hong kong en dan zit het er voor nu op ik heb genoten van dit jaar heel veel mensen ontmoet van over de hele wereld en zeker nu in tijd waar een hoop mensen druk zijn met elkaar haten en van alles roepen over elkaar zonder elkaar te kennen heb ik geleerd dat geen zak uitmaakt waar je vandaan komt of wat voor religie je volgt of niet je kan met iedereen overweg als je maar gewoon naar elkaar luistert en elkaar gewoon met respect behandeld dan kan je alles met elkaar aan ongeacht afkomst religie of geaardheid . nou ik haal chinees op terugweg en tot snel!

  • 26 Juli 2016 - 12:38

    Olga:

    Prachtig verhaal en man wat heb jij een kilometers gereden.
    Je eindigt met de waarheid; als we elkaar allemaal respecteren komt het goed.
    tot over een paar dagen.


  • 26 Juli 2016 - 13:36

    Leonie:

    Hey Jasper! Wij vonden het Skypen ook hartstikke leuk! Veel plezier nog even in Hongkong, en volgende week krijg je een reallife knuffel van me! X

  • 27 Juli 2016 - 16:12

    Rob:

    Alle herinneringen aan Nieuw-Zeeland komen weer boven.
    Je hebt op een heel avontuurlijke manier alles kunnen bekijken.
    Ook Aboriginals gezien of breng je die mee?

  • 28 Juli 2016 - 21:37

    Louise:

    Fantastisch beschreven weer allemaal! Je bent bijna thuis. Wat heb jij er een mooi jaar van gemaakt!!

  • 02 Augustus 2016 - 00:42

    Ellen Nijhof:

    Wat een heerlijk verhaal weer en wordt wel steeds nieuwsgieriger naar NZ ;-) Volgens mij heb je een super mooie reis gehad! Was leuk je weer te zien en spreken in real life op je welcome home party! En wat betreft je laatste statement, als mensen met elkaar zouden praten en open zouden staan voor een ander, maakt het niet uit welke religie of geaardheid de ander heeft! Nou geniet nog even na van dit mooie jaar en ben benieuwd naar je volgende plannen ;-)

  • 02 Augustus 2016 - 20:44

    Marina:

    He Sjappie, wat een verhaal man! En je hebt natuurlijk weer helemaal gelijk met je wijsheid over het respecteren van de ander! Jasper for President! Nog lekker Chinees gegeten in HK?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jasper

Actief sinds 16 Juli 2015
Verslag gelezen: 1419
Totaal aantal bezoekers 6726

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2015 - 01 Augustus 2016

australië jasper oudt

16 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: