brisbane-adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van jasper oudt - WaarBenJij.nu brisbane-adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van jasper oudt - WaarBenJij.nu

brisbane-adelaide

Door: jasper oudt

Blijf op de hoogte en volg jasper

11 Mei 2016 | Australië, Adelaide

Na tijdje gewerkt te hebben in Brisbane ben ik weer vertrokken voor het laatste stuk Australië.
Vanaf Brisbane ben ik vertrokken naar Byron Bay. Was erg gezellig daar en ook mooie kust en mooie uitzichten al had ik er meer van verwacht, al was het weer ook niet echt aantrekkelijk om naar buiten te gaan. Vanaf Byron Bay ben ik naar Sydney vertrokken om van daaruit naar de blue Mountains te gaan en de Jenolan Caves, de blue Mountains is echt heel erg mooi en zeker een must om gezien te hebben ik heb er heerlijk van genoten van de uitzichten en wandelingen, vervolgens bleef ik een nachtje slapen in het plaatjes Katoomba de volgende ochtend een prachtige mistige start van de dag en dat was voor het eerst sinds ik hier ben en dat was toch wel weer een keer erg fijn om mee te maken. Vanaf Katoomba ben ik richting de Jenolan Caves gegaan ook hier veel bijzondere dingen gezien zoals de blue lake en het water is ook echt blauw vervolgens helemaal naar top van de berg gelopen en vanaf daar kon je door een gat in al in de grot kijken, vervolgens hebben we met een gids een rondleiding gehad door de grot dat was echt heel mee en indrukwekkend. Van daar weer terug naar Sydney om vervolgens dag later naar de hoofdstad van Australië Canberra. Een leuke stad en nog niet echt ontdekt bij de toeristen geloof ik, ik ben hier bij het parlement gebouw geweest erg mooi en in de ingang staat een Friese klok ooit als geschenk door Nederland aan Australië gegeven. De tweede dag ben ik naar het nationaal museum geweest over het ontstaan van Australië, de Aboriginals en wat Australië heeft ontwikkeld in de loop der jaren. Australië is ooit ontdekt door een Nederlander en had tot ongeveer 200 jaar terug de naam New Holland. Later die dag ben ik nog naar een monument/museum geweest over anzac (Australian and New Zealand army corps) hier op monument stonden alle namen van Australische soldaten die omgekomen zijn sinds 1900. En ondergronds was er nog een museum over wat er allemaal is gebeurt in verschillende oorlogen en wat de rol van Australië daarin was. Van Canberra ben ik naar Melbourne gegaan, Melbourne is een erg leuke stad en heeft een heel stuk meer karakter dan Sydney en Brisbane. Een gezellige stad met barretjes en kroegen en veel lokale restaurantjes verder een gratis tram tot een bepaald punt wat erg fijn is. Toen ik in Melbourne was, was het ook anzac day dat is een vrije dag voor het hele land waarbij ze de slachtoffers van oorlogen herdenken dat begint om 6 uur in de ochtend dan vanaf 9 uur hebben ze een parade door de stad met veteranen dat duurt ongeveer tot een uur of 2 voordat alles voorbij is daarna gaan winkels weer open en mensen gaan weer naar huis. Het was heel indrukwekkend, verder een aantal kroegen in geweest en australie kent een hoog gehalte Aziatische mensen en ook in uitgaan kom je ze tegen daar merk je toch een groot verschil tussen Aziaten en westerse mensen ,niet vervelend maar je merkt wel dat hun zich anders gedragen dan wij. Melbourne heeft ook een straat daar is alles bewerkt met gravity dat was heel gaaf maar werkelijk alles zit onder in die straat muren deuren het asfalt containers. Ben ook naar skydeck geweest een wolken kraber daar kun je van het uitzicht genieten vanaf de 88e verdieping dat was heel gaaf de lift doet er maar 30 seconden over om boven te komen, gaat met ongeveer 9 m per seconden. Ik ben vanaf Melbourne vertrokken naar Adelaide via de great ocean road en de national park the Grampiens. Die is denk een van de mooiste routes die ik ooit gereden heb de 12 apostels zijn echt heel gaaf om te zien. We zijn ook door delen gereden waar afgelopen kerst grote bosbranden waren en dat zag er wel naar uit. Huizen compleet verwoest en alles er omheen is helemaal zwart. Vanaf de 12 apostels zijn we richting de Grampiens gereden dit is ook een prachtig natuur gebied en veel geschiedenis over de oorspronkelijke bewoners de Aboriginals. Vanaf de Grampiens zijn we richting pink lake gereden dit meer kleurt helemaal roze zodra het vol water staat en vanaf daar zijn we doorgereden naar Adelaide. Vanuit Adelaide ben ik na twee dagen naar Kangaroo island gegaan zoals de naam doet vermoeden stikt het hier van de kangaroe’s maar ook koala’s zeeleeuw en hebben ze er een groep pinguïns zitten ook nog aantal slangen en spinnen, hebben hier veel gelopen en gezien van het wild, de natuur van rotsformaties tot grote zandduinen . eenmaal terug in adelaide had ik 4 dagen om rond te kijken het is een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Melbourne maar wel gezellig hier ook bij een paar scouts langs geweest en dat ga ik binnenkort nog eens doen. Nu ging ik ook nog op tour nog een keer de outback in op naar coober pedy wat Aboriginals is voor white men in the ground, dit dorp leeft 70 procent onder de grond omdat het zomers buiten op kan lopen tot 50 graden en het goeie aan ondergronds leven is is dat de temperatuur altijd rond de 24 graden is. Coober pedy is de opal hoofdstad van de wereld alles draait om de mijnen. Wel heel grappig om te zien hoe mensen zich kunnen aanpassen en dan bijvoorbeeld bedenken om vanwege de hitte onder de grond te gaan leven. Normaal regent het daar ongeveer 10 dagen per jaar gelukkig had ik dus daarom nu ook eens regen in de outback laatste keer was het 46 graden. Na de tour weer terug naar adelaide hier heb ik nu nog 1 week over ik ga nog naar iron maiden en dan dan volgende week vlieg ik terug naar sydney voor 2 dagen om dan vervolgens naar nieuw zeeland te vertrekken voor 2 maanden.

  • 11 Mei 2016 - 08:51

    Olga:

    Leuk verhaal weer. Volgens mij heb je helemaal geen tijd om naar huis te komen :-)

  • 12 Mei 2016 - 23:15

    Ellen Nijhof:

    Hey Jasper! Weer veel gezien en gedaan! Hoe was Iron Maiden? En die bosbranden rondom de great ocean road, dat was ik vergeten.. heftig of niet? Hoorde dat ze bij Lorne in de buurt waren.. Nog even genieten van Ozzie dus, voordat je NZ gaat ontdekken! Ben heel benieuwd hoe je dat vindt! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jasper

Actief sinds 16 Juli 2015
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 6729

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2015 - 01 Augustus 2016

australië jasper oudt

16 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: